Rickard Nilssons Minne

Ändamål

Tävlingen och juniorstipendiet är instiftat av Rickard Nilsson som varit PRO på Troxhammar GK och är till för att stödja juniorer med stort engagemang för golfen och för att lyfta juniorverksamheten.

Golftävlingen Rickard Nilssons minne spelas varje år på Troxhammar GK och i samband med den delas Rickard Nilssons minnesstipendium ut.

Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut till en junior med stort engagemang för golf. För att ytterligare stödja juniorgolfare kan ytterligare utvecklingsstipendium delas ut.

Juniorkommittén utser stipendiaten i samverkan med klubbarnas PRO:s efter stipendiets kriterier.

Vill du bidra till stipendiefonden? Swisha valfritt bidrag till 123 562 52 07.

Vem kan erhålla stipendiet

1. Medlem (junior) i endera Troxhammar GK eller Mälarö GK Skytteholm som tränar och tävlar aktivt för någon av klubbarna.
  2. Kamratskap (junioren uppvisar ett mycket gott kamratskap och samarbetsförmåga mot både ledare, kamrater och övriga medlemmar på klubbarna.
  3. Kunna uppvisa en plan för sin golfsatsning och utveckling (ex, tävlingsplanering, personligt brev med motivering till att få priset).
  4. Hög träningsnärvaro och utvecklingsresultat.
  5. Kunna uppvisa ett bra tävlingsresultat under säsongen.
  6. Behov av stöd till ex utlandsresa eller tävling.

Om det något år inte finns underlag för att dela ut priset, så skjuts priset upp och priset kan då delas ut till två personer kommande år.

Stipendiet finansieras genom en donation från Rickard Nilsson, gåvor från andra enskilda och genom deltagaravgifterna i tävlingen Rickard Nilssons minne.

Ansökan om stipendiet, max en sida text om dig själv och din golfsatsning, ska skickas in till kansli@troxhammargk.se. Senast den 20 september 2023.

Priset och stipendiet delas ut i samband med prisutdelningen vid årets sista tävling - Rickard Nilssons Minne.

Stipendiater 2023

Stipendiet Rickard Nilssons minne 2023 tilldelades Rasmus Tamker 10 000 kr och John Wallner 5 000 kr.
På bilden Fredrik Tamker (Rasmus pappa som mottog diplomet) samt John Wallner.

Rasmus är medlem i Mälarö GK Skytteholm och har tränat och tävlat för klubben. Han bidrar till gemenskapen bland juniorerna, uppmuntrar till träning, och ser som ett av sina uppdrag att visa hur man uppträder på golfbanan och mot varandra. Rasmus befinner sig nu i USA där han spelare golf på collage.

John är medlem på Troxhammar och är 15 år gammal. Han har tränat golf under flera år, för såväl Rickard, Mikael i satsningslaget och även Viktor på hans indoor-träningar. John lyfter själv vikten av att alltid försöka hälsa på sina klubbkamrater och de man möter för att bygga gemenskap på klubben.

Stipendiater 2022

Stipendiet Rickard Nilssons minne 2022 tilldelades Anton Hammarlund 10.000 kronor. Utvecklingsstipendier tilldelades Rocco Bergström och Oskar Stigendal. På bilden: Rocco, Oskar och pappa till Anton.

Anton Hammarlund är junior på Mälarö GK Skytteholm, tränar i satsningslaget och är även aktiv som ledare för de yngre. Han går nu på college i USA. Under säsongen 2022 har han haft 17 tävlingsstarter, med 2 vinster och 7 topp 10-placeringar.

”Bara under min tid på golfklubben tycker jag att juniorverksamheten har vuxit och den kommer troligen bli ännu större framöver pga dessa initiativ som motiverar och stöttar juniorerna som är klubbens framtid, säger Anton Hammarlund”

Stipendiater 2021

Stipendiet 2021 delades ut till Jakob Liljedal 10.000 kronor, Martin Kjellser 5.000 kronor och Erik Rengardt 5.000 kronor.

Jakob Liljedal spelar på nordiska ligan och jobbar i receptionerna på Mälarö golfklubb och Troxhammar:
”Jag tycker att det är en fantastisk idé att ha ett stipendium för satsande juniorer då det hjälper och motiverar till att jobba hårdare”

Martin Kjellser går på collage i USA och tävlar i golf för sin skola:
”Stipendiet är en fantastisk idé som jag tror verkligen kan främja juniorverksamheten på Trox och Mälarö framöver. Detta visar än en gång hur mycket Rickard brydde sig om juniorerna ute på klubben, och det är en stor inspiration för oss alla där ute”.