Vi går mot högsäsong!

Publicerat: 2022-09-27 11:55 - Skrivet av Johan Tapper

Jodå, till skillnad mot golfspelandet går nu valberedningens arbete in i sitt mest intensiva skede. Höstmötet nalkas och du behövs!

Jag går en runda på nian med Christer Landelius, ordförande i vår valberedning, för att få veta mer om hur de arbetar när de ska hitta personer som vill bidra med sin tid för att utveckla vår härliga förening.

- Vi har ju massor av potential bland våra medlemmar, säger Christer och slår ut med armarna mot våra fina banor, det gäller bara att hitta dem. Totalt ska 13 personer utses och varje år är det ett antal nya som behövs.

Primärt tittar valberedningen på kandidater till föreningens styrelse, men om det behövs hjälper de även våra olika kommittéer om de har svårt att hitta arbetsvilliga.

- En del har inte riktigt kopplat att vi är en helt vanlig ideell idrottsförening. Vi behöver massor av ideella krafter för att vår klubb ska vara en bra plats att vara på. Vår tävlingskommitté, till exempel, är ju de som ser till att vi har de tävlingar vi har. Så, för den som vill göra tävlingarna ännu bättre, eller kanske ändra på dem, eller helt enkelt bara hjälpa till, så finns det plats och utrymme och välkomnande famnar.

När jag undrar vad det värsta som kan hända är, stannar Christer upp och lutar sig mot golfbagen. Han säger att vi inte skulle ha någon verksamhet för juniorer, ingen tisdagsgolf för seniorer, inga roliga resor, inga tävlingar, ja, ingenting faktiskt som gör att det är roligt att vara med i en golfklubb och där man kan träffa nya vänner att spela med. Och, utropar han precis när han tagit stans för att slå, vi skulle inte ha något banråd som är vår kanal för att framföra synpunkter på våra banor.

Om jag inte förstått det tidigare, förstår jag nu vad som driver Christer att engagera sig. Jag undrar om de i valberedningen letar efter någon särskild profil när de ska tillsätta rollerna inför valet på årsmötet.

- Nejnej, alla med ett glatt humör och en vilja att bidra är välkomna! Sedan är det klart att vi, precis som i övriga samhället, strävar efter mångfald i allt vi gör. Och för oss innebär det att kvinnor och yngre medlemmar är extra välkomna, med större mångfald får vi en bättre verksamhet som är attraktiv för fler. Idag är det hos oss för stor andel manliga seniorer i styrelse och kommittéer.

Maila eller ring Christer, så får du veta mer innan du bestämmer dig för att hänga på. Telefonnummer; 070-382 33 17, mailadress; christer.landelius@gmail.com.

Hur rundan gick? Jag bjöd på fikat efteråt, jag tror ni förstår då. Men vädret och sällskapet var toppen, ibland räcker det i golf.

Christer Landelius, ordförande valberedningen