Teen Tour Future

Publicerat: 2022-08-25 11:33 - Skrivet av Johan Tapper

Svenska Golfförbundet valde i år att lägga femte deltävlingen av Teen Tour Future, deras rikstäckande juniortour, hos oss. Läs mer här.

Vi ska såklart vara stolta över att ha en av Sveriges bästa linksbanor på våra öar, och det är roligt att Golfförbundet uppmärksammar det. Det gjorde också alla spelarna när de möttes här för drabbning den 21 augusti, i ett perfekt golfväder, lagom varmt och lagom vind. Som tävlingsnamnet antyder är alla spelare under 21 år, och kommer från landets alla hörn, för att tävla om rankningspoäng, prestige förstås och en plats i Teen Tour Elite. Men det finns mer säger Rasmus Ljungberg, Mälarö GK’s egen tävlingsledare för dagen.

"På den här nivån känner de flesta spelarna varandra och man märker att de tycker det är roligt att träffas och utmana sig själva och varandra på banan. Och vi på Mälarö är förstås jätteglada och stolta att få vara värd för tävlingen, det visar att vi stöttar juniorgolfen och våra spelare får en möjlighet att tävla på hög nivå på sin hemmabana. Så får vi förstås också fantastisk marknadsföring av vår fina bana, ungdomarna uttryckte beundran för den under dagen. Det värmer såklart."

Det är koncentrerade golfjuniorer som går två 18-hålsrundor, golf är en sport där mental styrka spelar mycket stor roll. Men de småpratar ändå med funktionärerna som står vid utslagsplatsen för att bocka av spelarna, och säga till när det är tid för utslag. Mia Widell är en av dem, och hon är också tävlingsledare tillsammans med Rasmus.

"Det här är riktigt roligt att ställa upp på, jag rekommenderar det till alla våra medlemmar, att ibland hoppa in och stötta ideellt. Jag älskar det, speciellt när det handlar om våra ungdomar. Och jag vet att för tävlingsdeltagarna är det lite skönt med en starter på plats som höjer humöret en aning. Ibland glömmer man att golfverksamheten också drivs av ideella föreningar, precis som fotboll och hockey, och då behöver vi vara många som ställer upp ideellt. Titta där vid resultattavlan, där står Sten Yngborn, vår klubbmästare i H70 (herrar över 70 år) som ställer upp en lördag för att alla golfjuniorerna här ska få en fin upplevelse på alla plan."

Det går verkligen i ett, efter 9 spelade hål kommer spelarna (som går ut var 10e minut, i grupper om tre) förbi resultattavlan och rapporterar hur det gått, en del kommer dit lite molokna, men efter ett par ord med Sten går de flesta därifrån med ett leende och nya krafter.

Jag lär mig mycket den här dagen. Jesper, en annan av dagens starters, och pappa till en av klubbens egna framgångsrika juniorer förklarar för mig varför man ser föräldrar följa med ut på banan. Nej, det är inte för att curla eller heja, de kallas fore-caddies och går före spelarna ut på fairway för att hjälpa dem att se var bollen landar. Och den förälder som är med, hjälper alla i bollen lika mycket, så det är god gemenskap och solidaritet i en individuell tävling, härligt att höra.

Förbundets Tournament Director Johan Wijkström var mycket nöjd med både den lokala tävlingsledningen och med banan, och uttryckte att dagen var fantastisk på alla sätt. Han tog sig också tid att förklara lite av golfens fikonspråk för mig, hur mycket som fastnade är lite oklart, men intressant var det. Något jag fick uppleva live var begreppet särspel. När det finns två spelare i topp på resultatlistan med samma antal slag får de avgöra det genom särspel, de får alltså spela ytterligare ett hål tillsammans för att avgöra vem som vinner. Detta hände i damklassen, då Ebba Thalén från Djursholms GK och Anna Kehrer från Upsala GK båda avslutade tävlingen på 146 slag. De spelade sitt särspel från hål 1, där Anna gjorde en fantastisk Eagle, vilket innebär att man har 2 slag under hålets par, i detta fall var det ett par fem hål på 331 meter för damer. Det var roligt att se hur publik samlades för att uppleva det rafflande avslutet mellan två fantastiska spelare.

Mälarö GK hade inga egna spelare i damklassen, men Rasmus Ljungberg säger att klubben arbetar ihärdigt för att locka damer redan i ung ålder till golfen. I herrklassen hade klubben med sig Rasmus Tamker, Vincent Grip och Hugo Bengtsson. Alla tre gjorde en riktigt bra tävling, och vi hölls på sträckbänken ända till slutet huruvida Rasmus Tanker skulle hamna på prispallen eller inte. Men Samuel Bergenstein Fransson från Stockholms GK gick in på totalt 136 slag, knep förstaplatsen och det gjorde att våran unge Tamker hamnade på en sjätteplats med sina 140 slag. I golfen är marginalerna sannerligen små.

Rasmus Ljunggren och Mia Widell, till vardags pilot och kommunikatör, har jobbat sedan klockan sju på morgonen, och när de mer än tolv timmar senare börjar bege sig hemåt säger de unisont:

"Det här gör vi om, vilken underbar dag!"

Text: Susanna Stensdotter